Här skriver jag om det som faller tankarna, känslorna, fingrarna in. Om livet på jorden. Om döden. Det blev mycket av den varan ett tag. Men det är också de inläggen som blir mest lästa, så behovet finns.
Jorden vårt hem i Universum - miljöfrågor ligger mig varmt om hjärtat. Likaså det som handlar om vår andlighet. Välkommen in i min värld!

lördag 21 mars 2009

Ibland överraskar man sig själv!

Aldrig hade jag trott att jag skulle sätta min fot ens i närheten av Globen! (Det trodde jag f.ö. inte om Lidl heller...) Men att jag skulle åka och lyssna till en hel konsert med enbart tv-spelsmusik, det kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig! Nu är det inte nog med det... Stora delar av musiken tyckte jag dessutom väldigt bra om!
Det var symfoniorkester och kör som framförde nyarrangemang av tv-spelsmusik. Flera av de här låtarna kan jag vid det här laget mer än utantill... men de fick en helt ny dimension i den här tappningen. På storbildsskärm fick man se bildspel från respektive spel, blandat med närbilder ur kör och orkester. (Att sedan inte alla sorters spel har människovänliga budskap, är ett kapitel för sig).

Det var O som fick syn på detta unika tillfälle via ett forum på Internet i onsdags. Konserten skulle vara på torsdagen, så det var svårlöst tyckte vi. B skulle jobba hela torsdag och fredag, så det hade blivit en tuff bilkörning på natten. E var förkyld. Men jag sa att jag blir med om vi bor över, så jag letade vandrarhem och hittade Zinkensdamm (trevligt ställe). Torsdag morgon frågade vi om ledigt för fredagen (Tack till flexibel chef och generös klasslärare!) bokade konsert- och tågbiljetter, och for iväg direkt efter jobb och skola. En mysig tripp tillsammans blev det - bara jag och O.

Fredagen gick vi runt på söder och tittade - lite planlöst. Dagen hade förstås vunnit på lite planering, men det var trevligt ändå att gå och titta på gamla mysiga stadsmiljöer, på folk och fä, och lyssna på dialekter och språk. Vårligare än hemma men kyligt. Åt lunch på café Terassen (bortanför Mosebacke) med utsikt över stan, innan vi hämtade väskorna och klev på tåget hemåt.

Jag som har svårt att klara snabba ryck trodde aldrig att det skulle gå, men ibland överraskar man sig själv. Det blev ett välkommet avbrott i den vardagliga fyrkantigheten.

2 kommentarer:

  1. Hej Fialotta!
    Det var snabba ryck, och jag beundrar initia-trivkraften.Det är så svårt att bryta sig ur
    den trygga vardagslunken, men underbart när man lyckats, och så kul för O.
    Lycka till med flera "snabba vårryck".
    Gekå+

    SvaraRadera
  2. Coolt! Kul att du och O hade en trevlig upplevelse i huvudstaden.

    Ha det gott!
    Kram A

    SvaraRadera