Här skriver jag om det som faller tankarna, känslorna, fingrarna in. Om livet på jorden. Om döden. Det blev mycket av den varan ett tag. Men det är också de inläggen som blir mest lästa, så behovet finns.
Jorden vårt hem i Universum - miljöfrågor ligger mig varmt om hjärtat. Likaså det som handlar om vår andlighet. Välkommen in i min värld!

tisdag 16 juni 2009

Salta nötter med bitter eftersmak

När jag och några vänner reste bl a i USA för snart 20 år sen blev jag närmast chockad av stormarknadernas oerhörda storlek och frukostflingspaketradernas oändlighet. Jag drabbades av frågan: Behöver vi verkligen alla dessa flingsorter? Kan inte folk blanda själva? Vad mycket sopor...! Måtte det inte bli så här i Sverige... men vi följer storebrorsan USA tätt i hälarna och upprepar samma beteenden och fenomen tio år senare. Tänk om vi vågade tänka själva i stället!

En av mina brevvänner, Kusin Vitamin (C), skrev nyligen om just detta fenomen. Hon har en härlig iakttagelseförmåga och skriver på ett personligt och kul sätt och just genom att se det absurda ligger gapskrattet inte långt borta.

"Vi har lyckats förstöra snart hela jorden o vår möjlighet att leva vidare. Alla fattar det och alla vill ha nåt gjort åt det men ingen vill offra bekvämligheten. Nej, inte bilen - vi klarar oss inte utan bil. Vi måste ha 20 olika sorters müsli, shampo, tvål, tvättmedel osv. Människan har tappat kontrollen. Gå in på vilken stormarknad som helst så ser du utarmningen av jorden i form av långa skepp med onödiga varor. Tänk sen efter hur många stormarknader det finns i hela världen och vilka varor som står i deras skepp. Jag började tänka på jordnötter en kväll när jag stoppat i mej ett antal. Jag köpte påsen här på ICA - en supermarket som det heter. De hade en stor korg full med jordnötspåsar. Sen tänkte jag på ICAMaxi på Storheden - de har säkert ännu fler jordnötspåsar. På varje bensinstation du går in på finns - jordnötspåsar. Hela världens alla butiker o bensinstationer har jordnötspåsar! Var odlas de - vilka odlar - det måste ju vara halva jorden som är full av jordnötsodlingar"

Tänk
vad mycket energi det måste gå åt att transportera jordnötter. Själv äter jag just inga (inte så präktigt som det låter...).
Just på samma sätt fick vi kaffefiltereffekten för att antal år sen. Folk slutade köpa vita filter när de insåg det meningslösa, och dessutom miljövådliga i att bleka dem. Bruna kaffefilter började tillverkas och minskade på så sätt mängden blekmedel som användes. Det finns säkert många saker som går att göra likadant med, bara fler får kunskap om vad som ger störst miljövinster. Jordnötter är säkert ett utmärkt exempel!
Och bilanvändandet gick säkert att minska ner på med hjälp av lite engagemang. Kontakter med folk som åker samma sträckor = Samåkning. Här är det lilla samhället suveränt, eftersom folk vet allt om alla... Men även internet ger möjligheter
. Se länken www.samakning.se .

Vi borde ta hand om jorden och göra barn istället för att hålla på med en massa saker vi inte klarar av. Ungefär så skrev kusin C .

Ta hand om jorden. Just det. Och odla får. Och gärna mer kärlek. Det tycks vara så svårt för många att sprida kärlek omkring sig, utan man fortsätter som man blivit lärd från början, för att klara sig i djungeln, genom att vara misstänksam och skydda sitt och värna om de sina, men hålla andra (främlingar) utanför. För säkerhets skull. Jag gör likadant själv. Det finns trots allt forfarande sjuka människor som gör sjuka saker även om man skulle önska att det inte vore så. Internet föder alldeles för mycket konstigheter som inte är kärleksfulla.

Jag tyckte det där med jordnötspåsarna var så slående, samtidigt som det tar upp en viktig fråga: Resursanvändningen. Jag reagerar också mot alla moderna tiders "måsten" som exempelvis 2 mobiler per person (jobb/privat), 3 bilar per familj (Mammans och bonuspappans och enminibuss för storfamiljen) och 4 tv-apparater (ifall man inte kan samsas om vilken kanal man ska titta på) m.m... Sen återstår bara att leva efter sin känsla.

Uttrycket "tv:n har gjort om familjecirkeln till en halvcirkel" har inte längre fog. Nu har tv gjort om familjen till ett antal parallell-levande, apparatfixerade individualister som inte kan samarbeta, förhandla eller klara några demokratiska processer... Hur ska samhället se ut när vi blir gamla?

Jag går inte in på det nu eftersom det är nattinattidags, ny arbetsdag i morgon.

Jobbar visserligen bara 3 timmar per dag, men man ska upp, fräscha till sig och iväg i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar