Här skriver jag om det som faller tankarna, känslorna, fingrarna in. Om livet på jorden. Om döden. Det blev mycket av den varan ett tag. Men det är också de inläggen som blir mest lästa, så behovet finns.
Jorden vårt hem i Universum - miljöfrågor ligger mig varmt om hjärtat. Likaså det som handlar om vår andlighet. Välkommen in i min värld!

tisdag 9 mars 2010

Musikens uppgift

Att sända ljus
till människohjärtats innersta gömmen
- det är musikens uppgift.


lär ha sagts av kompositören Robert Schumann
Ur boken Ordspråk och tusen tankar
Tack, svärmor G för den!



Musiken talar ordlöst - direkt till våra känslor:
Harmonisk musik gör oss lugna.
Disharmonisk musik gör oss oroliga.
Glad musik gör oss spralliga.
Sorgsen musik gör oss tungsinta.


Jag vet i alla fall vad jag väljer för musik...

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Vill bara tacka dig för en jättefin blogg! Det gör mig glad och inspirerad att läsa dina kloka tankar. Har letat och letat efter en blogg som denna, tack för det du gjort!

    goa hälsningar
    Jannika

    SvaraRadera
  2. Tack söta rara - vad glad jag blir! Bloggen 'levde' ett par år och sen har jag inte orkat och hunnit mer än tänka på den. Men på det viset får man ju inget skrivet...
    Då tar jag inte bort den i alla fall.

    Det vore roligt och intressant att få veta hur du hittade hit också!

    SvaraRadera
  3. Nej, ta absolut inte bort den!

    Nu skriver jag här i kommentarform, men allt detta vill väl inte du ha liggande på din blogg - här är min mailadress om du vill: hemma@jannika.se.

    Hur jag hittade hit är en sån där fantastisk historia. Jag håller på och skapar en hemsida (jannika.se), en dröm sedan länge. Det är inte i första hand en hemsida utan en livsuppgift, ett uppdrag från det jag av bekvämlighetsskäl kallar Gud. Har hållit på nägra år med att försöka lyssna in vad det är jag ska göra, och nu i mars hamnade jag i en livssituation där jag plötsligt själv disponerar min tid utan oro för ekonimin. Så nu skriver jag, sjunger, skapar, funderar.
    Sen var jag på besök hos en väninna som håller på med healing, efter vårt samtal började jag leta runt på nätet kring det (wounded healer är ett begrepp som återkommit till mig många gånger). Hittade Humanity Healing Network. Där beskrev något som kallades Andlig aktivism, i tolv punkter. Jag blev lycklig! Just det är det som jag känner mig kallad till! Letade vidare. Finns det något sådant i Sverige? Vadade genom massor av vad jag kallar New Age-snack (trettiotusenkronorskurser i okontrollerbara ämnen utan ambition om någon verklighetsförankring), men så hittade jag en kvinna som 2008 varit på gång med en bok om andlighet i vardagen, samlade berättelser om hur man praktiserat sin andlighet i vardagens valsituationer. Sånt är det jag vill syssla med! Jag skrev till henne, hon svarade att det inte blivit någon bok men att kanske Enhet vore något för mig. Det vore det! Medans jag läste konstaterade jag att det verkar som att det jag ska söka på snarare är andlighet+vardag. Så tror jag det var jag hittade din sida. Därför, vet jag, är det som jag blir lyrisk över din sida. För mig är det det som är det intressanta - hur vår andlighet griper in i det konkreta livet Här och Nu. Precis så som du skriver. Om din pappa, vad du upplevde kring det, hur du tänker kring det... Jag längtar efter att få ta del av vanliga människors stora upplevelser i det lilla, kan man säga så?

    Maila mig väldigt gärna om du vill!

    Jannika

    SvaraRadera
  4. Tack så oändligt mycket. Det är så roligt när det man har och gör, kan ge något även för andra människor bara man delar med sig av det. En blogg är ett sätt att dela med sig. Och det är människor som du, som ger inspiration till att uttrycka sådant som man tycker är viktigt. På olika sätt. Andlighet är en viktig del i vår tillvaro idag, som motvikt till den tekniska syn på människan som har funnits en lång period fram tills snart. Pryl- och kroppsfixering har lett människor på fel spår i sökandet efter Livet och Lyckan. Allt gott till dig, och lycka till med din hemsida och din livsuppgift!

    SvaraRadera