Här skriver jag om det som faller tankarna, känslorna, fingrarna in. Om livet på jorden. Om döden. Det blev mycket av den varan ett tag. Men det är också de inläggen som blir mest lästa, så behovet finns.
Jorden vårt hem i Universum - miljöfrågor ligger mig varmt om hjärtat. Likaså det som handlar om vår andlighet. Välkommen in i min värld!

fredag 20 april 2012

Himmelsblått

Min lyckofärg.
Visst är den vacker!
Jag fullkomligt älskar himmelsblått!
Det hjälper en  ta sig upp ur grådeppets vårvintersnögloppskoma.
Alkottarna ser ut som små noter på kvistarna. Noter på vårsånger med hopp om ljusare tider. Snart har "Vintern ra", det blir vår, och "Majsol ler" så härligt igen.

Jag hittade i en låda, en liten dikt som jag skrev 1974. Den handlar inte om himmelsblått, men i alla fall om hopp.  Jag tänkte och skapade visst redan när jag var arton...

Augusti med grönskande lummighet,
Tanken går till en kommande höst
Men varför med vemod och sorgsenhet
I vinterns knopp finns ju vårens röst.
Och trots snön som faller i skrivande stund, så ligger livet där nere i jorden och bara väntar på att få spruta upp ur backen. Både vitsippor och blåsippor har redan synts till, och det kommer mer.
Är det inte fantastiskt!!! (det är ingen fråga).
Tänka sig att det finns de, som inte tror på en högre ordning av något slag?! Öh ...
Jag föreslår en liten bit ödmjukhet inför det storslagna i att livet kommer varje vår och en stor bit glädje inför allt vackert som naturen bjuder på år efter år.

Låt oss tillsammans agera så den himmelsblå vårvinterhimlen får förbli lika himmelsblå som hittills.
Vi jobbar hårt på att få den himmelsgrå...
Låt oss agera så att jorden kan fortsätta vara vårt hem i Universum. Den lilla blå pärlan i Vintergatan.


Jag fullkomligt älskar himmelsblått !!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar