Här skriver jag om det som faller tankarna, känslorna, fingrarna in. Om livet på jorden. Om döden. Det blev mycket av den varan ett tag. Men det är också de inläggen som blir mest lästa, så behovet finns.
Jorden vårt hem i Universum - miljöfrågor ligger mig varmt om hjärtat. Likaså det som handlar om vår andlighet. Välkommen in i min värld!

lördag 11 augusti 2012

Boktips om begravningsbestyr

Det blev mycket skrivet om döden på bloggen under en period för tre år sedan i samband med att far gick ur tiden. Men en del tips och lärdomar av det mera konkreta slaget blev aldrig förmedlade då, så dem delar jag gärna med mig av nu, istället.
Det är  mänskligt att vi tycker det är svårt  att ta upp  och prata om sådana här saker.  Det kan vara bra att, medan man ännu är klar i tanke och handling, skriva ner tankar omkring hur man ser på döden och livet, och förslag angående begravningen.  
Fonus har "vita arkivet", som man kan fylla i. Det har jag gjort, fast jag bara är 56. Inte för att jag tänker lämna det här jordelivet än på ett tag, utan bara för att ha det genomtänkt och kanske underlätta lite för de anhöriga som är kvar. Kanske några beslut färre att ta. Jag har ändå gett ganska fria händer till min familj, om de skulle tycka att något jag föreslagit känns helt fel för dem. Bra att se över då och då, vad som är inskrivet här.

Aldrig kunde jag ana att det är så otroligt mycket att göra och att ta ställning till när någon dött.
Att läsa "Hej då! Begravningsboken", är något jag rekommenderar å det varmaste. Jag lånade den på biblioteket. Det är en angelägen bok som alla borde läsa. Mitt i livet. Innan man behöver använda det som står i den... Boken är jordnära och till och med rolig.  Den som lyckats med det konststycket är journalisten Lotte Möller. Hon tar hål på många myter om hur begravningar ska gå till och kosta, och tar på ett fint och enkelt sätt mycket konkret upp vilka frågor man brukar ställas inför...

Tipsblandning
Att anlita en begravningsbyrå t ex, är faktiskt inget måste, men kan förstås vara till god hjälp eftersom de har alla kontaktvägar upparbetade, från kisttillverkare till annonsorgan. Dock har man ju alla beslut att ta själv ändå. Och med lite planering kan man klara det mesta utan begravningsbyrå.
Checklistor för dödsfall och begravning underlättar också i det här sammanhanget. (klicka på länkarna); inte minst om de svåra frågorna redan besvarats.
Bra sätt att bjuda in och skicka tack till deltagande vänner är E-post. Det går att göra riktigt fint och personligt, så det inte känns lågpris. Här gäller det bara för anhöriga att ha koll på adresser. De är ju oftast inlåsta med lösenord.
Eventuell förtäring vid minnesstund kan också bli kostsamt. Ordna knytkalas. Delegera olika delar av arbetet med minnesstund eller matbjudning för långväga gäster. Involverade får tillfälle att känna delaktighet.
Annons eller inte? Beror på så mycket, men e-post är i alla fall en suverän nyhetsspridare. Kan enkelt vidarebefordras - allra helst om man uppmuntrar till det.
Om man skulle bli så sjuk en längre tid att man inte klarar det administrativa eller orkar ta ställning i olika frågor, är det bra att ha utsett hos överförmyndaren vem som ska vara god man.

Jag vill till slut också tipsa om en annan bok, som mera handlar om döden och döendet (låter dödstrist men är väldigt mycket intressantare än man anar): Louise Minerva Frostegrens bok "Genom Döden".   (läs i alla  fall recensionen genom att klicka på titeln).

Om du som läser har ytterligare egna tips, som jag inte fått med i själva inlägget, så skriv gärna det i en kommentar! Annars innehåller Lotte Möllers bok det mesta i den vägen.

Jag ser så här i efterhand när jag läser igenom att det skrivna omväxlande är riktat till både den som funderar över sin egen begravning och till de anhöriga, så det verkar lite rörigt, men var och en har sin fria vilja att läsa och göra det man vill. Jag hoppas att du som läser ändå får ut något av detta. Jag hoppas också att grundtanken, kärleksfull omtanke, framgår som en röd tråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar